Na zwiększenie zasięgów postów, składa się wiele czynników. Poznanie elementów, które wpływają na nie, gwarantuje pisanie lepszych postów w przyszłości.
Jak zwiększyć zasięgi postów?
Publikując post, wyświetlany jest on poszczególnym grupom osób ?. W zależności od tego, jak bardzo się oni zaangażują w dany post, algorytmy zaproponują pokazanie go kolejnym osobom.
Grupy te można podzielić w następujący sposób:
GRUPA 1 – to osoby, które mają relacje Twoim Fanpage’em, np. napisali wiadomość, czytają/oglądają posty, często przebywają w tej samej lokalizacji, piszą komentarze czy klikają Lubię to! ?.
GRUPA 2 – to pozostali mniej aktywni fani Fanpage’a. Procent fanów, jaki zobaczy Twój post, zależy od tego, jak grupa nr 1 będzie reagowała na opublikowane przez Ciebie treści. Jeżeli część z nich będzie zaangażowana to wszyscy Twoi fani, zobaczą Twój wpis ?.
GRUPA 3 – osoby, które nie są Twoimi fanami, ale mogą być zainteresowani tematyką postu. Słowa, jakie użyjesz w nagłówku, tekście, oraz grafika mówią algorytmom, o czym jest dany post. Na tej podstawie algorytmy proponują go potencjalnie zainteresowanym osobom.
Jeżeli nowe osoby, które jeszcze Cię nie znają, będą reagowały na treści, czytały je, klikały w zdjęcie, komentowały go ⌨, to post będzie docierał cały czas do nowych osób, aż te interakcje ustaną.
Skąd mam wiedzieć, czy mój wpis jest atrakcyjny dla moich fanów?
1. Zastanów się, czy post, który napisałeś, realizuje jeden z celów:
– rozwiązuje problem, który się często pojawia u Twoich fanów,
– pomaga zrealizować im ich cele ?,
– dostarcza im cennych informacji,
– dostarcza im rozrywki.
Każdy cel da inny efekt, np. po poście dostarczającym rozrywki, trudno spodziewać się zwiększenia sprzedaży, ale w całej strategii powinny pojawiać się tego typu posty (tzw. lifestylowe).
Na każdy z tego typu postów Twoi fani będą w inny sposób reagować. Czasami tylko przeczytają, niechętnie komentując. Czasami pojawią się tylko polubienia ?, a czasami komentarze i udostępnienia.
Brak polubień ❌, komentarzy nie musi oznaczać brak zainteresowania (np. opisując wstydliwy problem, osoby zainteresowane przeczytają post, ale nie skomentują i nie polubią go).
2. W jakiś sposób jest napisany:
– czy patrząc na grafikę, w ułamku sekundy można powiedzieć, o czym będzie post?
– czy grafika jest dobrze widoczna, wyraźna i ma odpowiednie wymiary,
– co znajduje się na grafice,
– czy posiada chwytliwy nagłówek ?,
– czy w nagłówku i tekście znajdują się słowa kluczowe,
– czy post jest atrakcyjny (pkt 1),
– czy jest wezwanie do akcji (CTA).
3. Jaki jest czas od publikacji ⏳– im jest dłuższy, tym Facebook mniej promuje Twój post. Jeżeli nie budzi większego zaangażowania, to po około 3 godzinach przestanie być wyświetlany. Pojawią się nowe posty innych użytkowników.
4. Czy post jest popularny? – to ostatni czynnik mający wpływ na zasięg. Im większa popularność, tym bardziej post jest promowany ?.
Co musisz zrobić, żeby zwiększyć zasięgi postów?
Dostarcz wartościowych treści dla odbiorców. Zastanów się, jakie mają problemy i pomóż im je rozwiązać ??. To jest kluczowa rzecz, która wpłynie na rozwój Twojego Fanpage’a.
Na grafice umieść rzeczy, które mają związek z postem. Dobrze by było, gdybyś i Ty się na niej pojawił ?. Odbiorcy będą mieli okazję Cię poznać i chętniej będą się angażować.
Publikuj systematycznie. Wtedy pojawi się u nich nawyk sprawdzania co jakiś czas Twojego Fanpage’a, żeby sprawdzić, czy coś nowego opublikowałeś ?.
Czy, dla zwiększenia zasięgów kluczowe są polubienia i komentarze?
W zależności od tego, jaki typ postu napiszesz oraz co znajdzie się na grafice, w jakiej branży działasz, jakich masz odbiorców, wszystko to ma wpływ, jak dużo komentarzy i polubień znajdzie się pod Twoim postem.
Oprócz tego Facebook bierze takie rzeczy pod uwagę jak:
– Czas ⏰, jaki ktoś spędził pod Twoim postem, czytając go, oglądając,
– Czy ktoś kliknął w przyciski, żeby zobaczyć dodatkowe zdjęcia ?,
– Czy ktoś kliknął w przycisk Czytaj dalej ?, Zobacz więcej w celu przeczytania dłuższego postu oraz kliknięcie w takie przyciski jak Więcej informacji, Kup teraz, Pobierz teraz, które znajdują się pod postem,
– No i oczywiście zostawienie polubienia ?, napisanie komentarza oraz udostępnienia danego postu. Te wszystkie rzeczy są monitorowane przez algorytmy i Facebook określa wagę takiego postu, tzn. szacuje, jaką wartość ma dany post. Jeżeli uzna, że ten post jest wartościowy dla danej grupy odbiorców, to będzie go pokazywał coraz szerszej grupie osób, które mogą być zainteresowane Twoimi postami.
Jak widzisz komentarze i polubienia to są jedynie dwie składowe tych wszystkich rzeczy, które Facebook monitoruje, kiedy dany odbiorca przegląda Twój post.
Czy brak komentarzy i polubieni ma wpływ na zasięgi postów?
Tak, ale to jedynie składowe wielu elementów składających się na zasięg. Zauważ, że w dużej mierze, zależy on od tego, jaki to jest typ postu.
Jeżeli jest to post sprzedażowy, to tam raczej mało pojawi się polubień czy komentarzy. Ewentualnie ktoś może zapytać o cenę danego produktu.
To też zależy od branży, w jakiej działasz. Jeżeli Twój Fanpage ma bawić Twoich odbiorców, to takich interakcji w postaci polubieni będzie znacznie więcej, niż w Fanpage’u, który np. informuje, jakie są godziny otwarcia, czy coś nowego się pojawiło.
Na 1000 fanów średnia ilość polubień w danej branży będzie różniła się ?, tzn. że w jednej branży ta liczba przy 1000 fanów może wynosić około 50 polubień na każdy post, a w innej będzie wynosiła 10.
To nie jest problem i to nie jest rzecz, którą należy się przejmować. Powinieneś spojrzeć ? na całość swoich wszystkich działań. Tzn. czy cała Twoja strategia sposób publikowania postów, w jaki sposób wrzucasz grafiki, czy one mają odpowiednie wymiary ?, czy to, co jest na grafice, wiąże się z tym, o czym napisałeś post oraz jak to jest przedstawione. Czy napisałeś odpowiedni nagłówek, czy post ma odpowiednie segmenty, czy jest wstęp, rozwinięcie, zakończenie ?, czy wezwanie do działania tzn. czy w poście napisałeś, czego oczekujesz od swoich odbiorców. Oni sami się nie domyślą.
Możesz napisać im np., zostawcie komentarz, jeżeli jesteście zainteresowani lub zostawcie polubienie, jeżeli się ze mną zgadzacie.
Te wszystkie działania powinny generować np. zwiększenie sprzedaży ?, jeśli prowadzisz firmę. Cała ta strategia powinna być spójna i powinieneś spojrzeć na prowadzenie Fanpage’a właśnie na całokształt, na te wszystkie działania. Jeżeli one przynoszą Ci korzyści, takie jak sobie założyłeś, zakładając Fanpage’a, bo pewnie miałeś jakaś w tym cel, to liczba komentarzy i polubieni nie stanowi jakiegoś wyznacznika, którym trzeba się martwić. Całość działań ma po prostu realizować Twój cel?.
Podsumowanie
Jak się dowiedziałeś, na zwiększenie zasięgów mają wpływ takie rzeczy jak:
– grafika, to co na niej się znajduje, czy jest spójna z tematem postu, czy ma odpowiednie wymiary?,
– nagłówek, czy zawiera słowa kluczowe?,
– tekst, czy daje korzyść czytelnikowi, jest angażujący i zawiera wezwanie do działania,
– dodatkowe przyciski znajdujące się pod postem.
Gdybyś potrzebował dowiedzieć się więcej na temat zasięgów, grafik, pisania tekstów i wiele więcej, sprawdź kurs Dochodowy Fanpage, który przygotowałem z myślą o takich osobach.