Zastanawiasz się, czy na Facebooku są Twoi klienci? 17 milionów użytkowników z Polski ma konto na Facebooku. Większość z nich jest w wieku produktywnym i spędza w internecie kilka godzin dziennie. Dzięki narzędziom Facebooka możesz pokazać im swoją firmę.
Jeżeli jesteś osobą, która:
– chciałaby zacząć prowadzić działa biznesowe na Facebooku,
– prowadzi fanpage, ale nie przynosi on efektu,
– chciałaby poznać możliwości zdobywania klientów, jakie daje Facebook,
To ten artykuł jest dla Ciebie :).
Fanpage na Facebooku
Fanpage i wykorzystanie ruchu organicznego, to pierwszy sposób pozyskiwania nowych klientów na Facebooku. Ma on znacznie więcej opcji i możliwości niż profil prywatny. Facebook stworzył ten typ konta do celów biznesowych. Założenie Fanpage’a zajmuje 10 minut.
Dlaczego warto posiadać własny Fanpage?
1. Potencjalni klienci szukają fanpage’ow danej firmy, zanim zdecydują się na zakup
Według statystyk, aż 70% ludzi, którzy planują zdecydować się na produkt nieznanej sobie dotąd firmy – szuka jej fanpage’u na Facebooku. Opinie, które firma posiada na Facebooku, są wiarygodniejsze od tych z Google.
Odpowiednie podejście do prowadzenia fanpage’a może więc nie tylko wesprzeć sprzedaż, ale również długotrwale związać użytkownika z daną firmą. Kluczem jest tutaj umiejętne poprowadzenie strony, w taki sposób, aby dotrzeć do potencjalnych klientów, zbudować zaufanie i zainicjować chęć zakupową.
2. Ułatwiona komunikacja pomiędzy klientem, a firmą
Komunikacja na Facebooku jest bardzo łatwa, niemal każdy wie jak wysłać wiadomość. W dobie urządzeń mobilnych coraz większą rolę odgrywają portale, w których w prosty sposób można korzystać za pomocą np. telefonu.
3. Polacy kupują na Facebooku
W rankingu sprzedaży za pomocą Facebooka, Polska znajduje się w czołówce. Aktualnie mamy najlepszą porę na to, żeby zacząć swoje działania związane z prowadzeniem swojej firmy na tym portalu.
4. Duży zasięg
Za pomocą jednego wpisu możesz dotrzeć do olbrzymich grup odbiorców, pokazać im swój biznes i zbudować z nimi relacje. Początkowe działania muszą zostać wsparte płatną reklamą, gdyż przyspieszy to kilkunastokrotnie jego tempo wzrostu.
5. Możesz być ekspertem w swojej dziedzinie
Ludzie będą mogli poznać Twoją firmę, usługi produkty oraz Ciebie. Pokaż im, że Ci na nich zależy, dawaj im wartościowe informacje. Staniesz się ekspertem w danej dziedzinie, co dobrze wpłynie na reputację Twojej firmy.
6. Tania forma reklamy
Reklama na Facebooku jest jedną z najtańszych form reklamy w Internecie. Niezależnie czy prowadzisz biznes lokalny, czy sklep internetowy, dotrzesz reklamą do osób, które są faktycznie zainteresowane Twoimi usługami/produktami.
7. Klienci pokażą Ci, co powinieneś zmienić
Konwersacje w komentarzach, czy Messengerze mogą dostarczyć wielu wartościowych informacji, które później będziesz mógł wykorzystać do ulepszenia swojej firmy. Będziesz mógł szybko dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb klientów.
Co pisać na fanpage’u?
Treści które będziesz na nim publikował powinny odpowiadać Twojej grupie docelowej. Inne treści należy publikować do klientów indywidualnych (B2C), a inne kiedy naszym klientem jest inna firma (B2B).
Klienci indywidualni chętnie zobaczą czy ktoś skorzystał z Twoich produktów/usług. Będą zainteresowani konkursami, tutorialami, how to?, efektami przed/po czy backstagem Twojej firmy.
W branży B2B bardziej trzeba skupić się na doradztwie, success stories, case studies i rozwiązywaniu problemów ich dotyczących.
W jednym i drugim przypadku trzeba dołączyć posty sprzedażowe oraz „lekkie treści” motywacyjne czy lifestylowe. Te ostatnie zbudują lepsze relacje z klientami.
Jak pisać na fanpage’u?
Tworząc posta musimy przejść przez następujący schemat:
Określić temat: Inspiracje do tematów możesz czerpać z for internetowych lub social media. Polecam Ci wykorzystać narzędzie answerthepublic. Po wpisaniu frazy związanej z Twoją branżą wyskoczy lista pytań/problemów, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę np. Google. Publikując rozwiązania tych problemów w swoich postach, staniesz się ekspertem w swojej branży.
Wybrać typ posta: Kiedy będziesz już wiedział, na jaki temat ma być post, określ jego typ: grafika, wideo, live. Żyjemy w tak szybkich czasach, że masz jedynie 2-3 sekundy na to, żeby przykuć uwagę użytkownika Twoim wpisem. Kreacja graficzna odpowiada za 80% skuteczności posta. Musi ona przejrzyście informować, o czym jest dany post.
Napisz nagłówek: Drugim najważniejszym elementem posta (tuż po kreacji graficznej) jest nagłówek. Odpowiada za 15% jego skuteczności całego posta. Napisanie nagłówka może zwiększyć liczbę odbiorców nawet 3-krotnie. 80% ludzi czyta nagłówki, dlatego warto go napisać.
Napisz treść posta: Jeżeli masz już określony temat, to już wiesz, o czym będzie post. Postaraj się tak napisać treść, żeby zaangażować swoich fanów. Zachęć ich do komentowania, polubienia, udostępnienia lub napisz inne wezwanie do działania.
Co jeśli Twój fanpage nie przynosi pożądanych efektów?
Zakładając Fanpage, domyślam się, że chcesz go prowadzić dłużej niż 1 miesiąc. Musisz określić plan działania. Sukcesywne realizowanie go doprowadzi Cię do realizowania po drodze celów, które sobie założysz.
Określ następujące rzeczy:
1. Jaki jest cel prowadzenia Fanpage’a na najbliższy miesiąc. Celem może być np. zbudowanie świadomości usług lub produktów, zwiększenie sprzedaży, zbudowanie pozycji eksperta czy zwiększenie rozpoznawalności marki.
2. Do kogo będziesz pisał. Kto jest Twoim idealnym klientem. Musisz określić, ile taka osoba ma lat, czym się interesuje, jak wygląda jej dzień, jakie ma problemy, jakie problemy i obawy.
3. Następnie ustal, ile razy w tygodniu będziesz publikował post na Fanpage’u i jakiego typu będą to posty np. porady eksperckie, case studies, sprzedażowe, lifestylowe, motywacyjne.
Reklama na Facebooku
Drugim sposobem na zdobycie nowych klientów jest wykorzystanie ruchu płatnego – precyzyjnej reklamy na Facebooku. Wykorzystując reklamę, możesz dotrzeć danym wpisem do kilka-kilkanaście razy większej liczby osób niż Twój fanpage.
Dlaczego reklama na Facebooku jest tak skuteczna?
Każda osoba, która odwiedza Facebooka lub strony gdzie zainstalowany jest fragment jego kodu śledzenia, jest monitorowana.
Zbierane są o informacje na podstawie:
– treści, jakie czyta,
– filmów, jakie ogląda,
– postów, jakie lajkuje, komentuje, udostępnia,
– treści, jakie sama publikuje (algorytmy potrafią rozpoznać, co jest na zdjęciu, które umieszczasz w internecie).
Wiedząc, kim ta osoba jest, ile ma lat, czym się interesuje, jakich ma znajomych, gdzie przebywa, z jakich urządzeń korzysta, Facebook wyświetla reklamy ściśle dopasowane do tych informacji.
Potrafi dotrzeć do matki dziecka w wieku 0-2 lata, która jest na wakacjach w Mediolanie i poszukuje obuwia sportowego, żeby wrócić do formy.
Pokaże reklamę osobom w promieniu 1 km od restauracji w Krakowie, by osoby, które są w jej okolicy przejazdem, mogły wpaść na pyszny obiad.
Dotrze do ludzi, którzy niebawem się przeprowadzili, kupili nowego Iphona lub odwiedzili Twoją stronę, zostawiając koszyk.
Ile kosztuje reklama na Facebooku
Przeciętny koszt reklamy na Facebooku wacha się między 10-20 zł za każde pokazanie jej 1000 zainteresowanych osób. Koszty pozyskania nowego klienta wacha się od 3 do kilkunastu złotych i zależy od branży.
Wszystkie działania reklamowe są ściśle monitorowane, dzięki czemu wiesz co do złotówki, ile pieniędzy wydałeś i jak przełożyło się to na Twoją sprzedaż.
Reklama może być wyświetlana osobom odwiedzającym Facebooka w dowolnej porze dnia i nocy lub np. między 12:00 a 13:00, tylko w czwartki.
Facebook pobierze tylko tyle opłaty, ile ustalimy budżetu reklamowego.
Reklama na Facebooku jest skierowana do małych i średnich firm. Algorytmy tak samo intensywnie poszukują klientów przy budżecie 100 zł, jak i 50 000 zł.
Podsumowanie
Z prowadzeniem Fanpage’a jest trochę tak jak z łodzią bez silnika na morzu. Może się przemieszczać po morzu, z rozbitkami na pokładzie tam, gdzie fale je poniosą.
Wprowadzając powyższe działania w życie, możesz świadomie dobierać ludzi na swój pokład, nadać łodzi kierunek i uruchomić silnik. Będziesz wiedział z kim i gdzie płyniesz oraz że dotrzesz do celu.
Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie przydatny. Powodzenia.
Jeżeli chcesz zdobywać klientów za pomocą Facebooka zapraszam Cię do skontaktowania się ze mną. Porozmawiamy o tym, jakie elementy należy wdrożyć w Twojej firmie i dopasujemy plan działania szyty na miarę, żeby zrealizować cele.